Virginia Woolf!

pai da..., Virginia Woolf
ce ziceti de ea? Ati citit "Intre acte"; "D-na Dalloway"; "Valurile"; "Anii" etc.?
am inceput sa citesc Virginia Woolf dupa ce am vazut filmul "Orele". nu stiu ce m-a impresionat mai tare, sarutul ei cu Vanessa ( care era sora ei, cel putin avea o sora Vanessa - dar asta nu e in film ) sau modul cum s-a sinucis ( sa-ti pui o piatra in buzunar si sa intri in rau. Se zice ca, daca chiar vrei, te poti inneca si intr-un lighean cu apa, dar ce naiba trebuie sa ai incat sa nu-ti vina instinctual sa lupti pentru viata? ).
i-am recitit de trei-patru ori unele carti. cred ca cei de la biblioteca credeau ca sunt nebuna. acum le am acasa ( au fost re-publicate, nu le-am furat, nu va faceti griji ).
se cunoaste si e publica corespondenta ei cu Vita Sackville, nu si in romaneste, iar in "Jurnalul unei scriitoare" nu gasesti nimic despre tot ce s-a intampla. se crede ca in romanul "Orlando" vorbeste despre ea ( sincera sa fiu, nu prea am inteles aceasta carte ). credeam la un moment dat ca s-a sinucis pentru ca nu-si putea accepta orientarea sexuala sau pentru faptul ca nu vedea iesire ( dar poate ii atrubuiam niste lucruri care erau in mine ). apoi am mai citit cate ceva si pe net si am aflat ca suferea de depresie de la o varsta tanara si auzea voci si toate cele. nasol, cred. oricum, avea deja o casnicie de cativa ani si daca aceasta nu era chiar fericita, macar era o conventie destul de reusita, cel putin asa reiese din scrisoarea ei lasata sotului atunci cand s-a sinucis.
e inclusa de multe ori in randul scriitoarelor lesbiene, cel putin pentru faptul ca in unele carti are personaje lesbiene (" Intre acte " - un personaj secundar care regizeaza piesa de treatru; si cred ca si in "Anii"-e acolo o tipa tanara, medic de profesie, mie mi se pare a fi lesbiana, dar poate doar pentru ca asa vreau eu sa fie, apoi mai e si o faza in "D-na Delloway").
uneori mi-e dor de ea. adica as vrea ca ea sa fi trait in zilele noastre ( desigur, nu in aceasta tara ) si sa fi scris in lumina a tot ce s-a intamplat intre timp. cred ca ar fi scris niste carti foarte faine.
Virginia Woolf, oare ce a ascuns si va ascunde in continuare acest nume?
daca e sa recomand, cititi-o!

Niciun comentariu: